Krachtig communiceren willen we allemaal. Je werkgever heeft dit bovenaan zijn wensenlijst van competenties staan. En jij wilt natuurlijk ook dat alle aandacht gericht is op jouw ideeën. Dat jouw mening telt en dat je jouw argumenten helder kunt overdragen. En toch… toch lijkt het of een gesprek voeren steeds moeilijker wordt. In dit artikel onderzoeken we waarom en welke hindernissen krachtig communiceren in de weg staan.
Het gewone gesprek al onder druk
Vraag het maar aan je puber. Die stuurt 10 x liever een appje dan dat ‘ie een gesprek aangaat. Sociale angst lijkt te regeren. Wat moet je zeggen? Hoe kom je over en natuurlijk hoe reageert die ander op je? Juist in het tijdperk dat individualisme hoogtij viert, willen we meer dan ooit voorkomen dat we buiten de groep te vallen. Daar komt nog bij dat we dankzij onze technologische vooruitgang ook gewoon minder face-to-face communiceren. En omdat communiceren een vaardigheid is, is het belangrijk meters te maken.
Op je werk blijft communicatie natuurlijk mega belangrijk. Het is de levensader om goed te kunnen samenwerken. Want sales kan wel prachtige orders scoren, als die niet conform opdracht én op tijd worden opgeleverd, is het resultaat een ontevreden klant. En als je antwoord standaard “dat weet ik niet” is aan de servicebalie dan levert dat ook geen glimlach op.
Krachtig communiceren behalve met/als
En zelfs al ben je behoorlijk vaardig in je communicatie (en dat ben je) dan nog maak je mee dat met sommige collega’s of in sommige gevallen je communicatie stroef verloopt. Dat kost je bakken met energie en levert vaak niet meer op dan een beschadiging van je onderlinge relatie. Hoe komt dat toch? En vooral, hoe voorkom je dat?
De hoogste tijd om eens stil te staan bij 10 hindernissen die een krachtige communicatie in de weg staan.
10 hindernissen die krachtig communiceren frustreren
1. Interesses en Waarden
Als je interesses, waarden of doelen deelt, verloopt je communicatie over het algemeen een stuk soepeler. Daarom is het ook zo belangrijk dat je ook op je werk een stukje van jezelf durft te delen. Want een gemeenschappelijke basis verhoogt de kans op begrip. En elkaar (willen) begrijpen staat aan de basis van een verbindende en effectieve communicatie. Je herkent jezelf dan een stukje in elkaar.
2. Empathie en Luisteren
Luisteren is een uitermate belangrijke communicatievaardigheid. Communicatie verloopt stroef als je een ander niet uit laat praten. Je gesprekspartner voelt zich dan niet gehoord. En als je geen empathie toont, voelt hij zich ook nog onbegrepen. Dat roept irritatie en weerstand op. Luister dus niet om zelf iets te kunnen zeggen, luister om te begrijpen en van waarde te kunnen zijn voor de ander.
3. Houding en Openheid
Weleens meegemaakt? Dat je tegenover iemand zit met de armen strak over elkaar heengeslagen. Defensief en gesloten met een uitstraling van ik-wil-hier-niet-zijn. Je zult dan eerst het ijs moeten weten te breken. Want voor krachtige communicatie heb je een positieve houding en openheid nodig. Dat voelt comfortabel en geeft ruimte aan verschillende meningen.
4. Communicatieve vaardigheden
Soms heb je de pech dat je bijvoorbeeld een zachte stem hebt. Of je praat binnensmonds. Misschien ben je er zo op gebrand om jouw stem te laten horen dat je vergeet te luisteren. Of je kijkt iemand niet aan, waardoor de indruk ontstaat dat je niet geïnteresseerd bent. Allemaal zaken die communicatie bemoeilijken. Zorg dus voor de essentiële elementen van communicatie: duidelijke spraak, goede luistervaardigheid en effectieve non-verbale signalen.
5. Veiligheid
“What happens in this conversation, stays in this conversation”. Om het achterste van je tong te laten zien is veiligheid en vertrouwen belangrijk. Want als jij je veilig voelt zul je veel makkelijker je gedachten en gevoelens delen. En dat verhoogt de kwaliteit van jullie gesprek.
6. Omgeving
Zorg voor een comfortabele én rustige omgeving. Ga samen in een spreekkamer zitten als je belangrijke zaken hebt te bespreken. Daarmee voorkom je steeds onderbroken te worden. Let ook op omgevingsgeluiden. Een gesprek voeren terwijl in de naastliggende ruimte volop geboord wordt is vragen om een slecht gesprek.
7. Conflicten
Stel dat je twee weken geleden een enorm conflict hebt gehad met je collega, dan ga je niet open en vol vertrouwen een gesprek in. Tenzij jullie de moeite hebben genomen je conflict goed uit te praten. Ook onderhuidse spanningen staan een verbindende communicatie in de weg. Heb genoeg respect voor elkaar om hierover open te communiceren. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn om toch goed te kunnen samenwerken.
8. Culturele verschillen
“Kijk me aan als ik tegen je praat”. Wie is er niet mee opgegroeid? Nou, Japanners bijvoorbeeld. En ook in veel oosterse culturen getuigt het juist van respect om de ogen neer te slaan. Zo zijn er veel culturele verschillen. De Griek die instemmend nee schudt. Of Latijns Amerikanen en Arabieren. Die houden een veel kleinere afstand aan tijdens een gesprek dan wij comfortabel vinden. Maar ook binnen de landsgrenzen kan “it kin net” voor spraakverwarring zorgen. Wees je hier bewust van.
9. Stemming
Je moet ook in de stemming zijn om krachtig te kunnen communiceren. Stel dat je een enorme hoofdpijn hebt, dan is het heel moeilijk om je aandacht bij het gesprek te houden. Ook stress of emoties zijn van invloed op de kwaliteit van je gesprek. Voel je zo’n belemmering? Verschuif je gesprek dan, zodat je wel met volle aandacht kunt communiceren.
10. Stijlverschillen
Ook verschillen in persoonlijkheid of communicatiestijl kunnen een krachtige communicatie enorm in de weg staan. Als jij als extravert enthousiast jouw plannen deelt, knap je misschien af op de lauwe reactie van je introverte collega die er eerst even over wilt nadenken. En als jij gewend bent indirect te communiceren, vind je die directe communicatie van je collega misschien wel bot.
Praten als Brugman met al je collega’s
Heb jij de behoefte om voortaan met al je collega’s te kunnen praten als Brugman? Zonder daarbij bakken vol energie te verliezen? Kijk dan eens bij onze communicatietrainingen. Want krachtig communiceren is een vaardigheid. En vaardigheden kun je leren.
Kijktip: De visie van Use Your Talents in beeld (kijktijd 0:59)