Als beginnend manager vond ik het lastig om de juiste balans te vinden als ik duidelijke feedback wilde geven én ook nog aardig gevonden wilde worden.
Heel veel mensen worstelen met het managen van verwachtingen. Doe ik het wel goed? Hoe komt dit over, ben ik niet te hard, te direct? Wat zal het effect zijn als ik dit zo communiceer? Altijd goed om bewust over dit soort dingen na te (blijven) denken.
Directe communicatie is niet altijd even makkelijk
En toch blijft dat lastig. Het uitspreken van verwachtingen naar elkaar en het geven van feedback. Het valt mij op dat zelfs het ontvangen van een compliment een ongemakkelijk gevoel kan oproepen.
‘Wat een mooi shirt heb je aan,’ wordt snel beantwoord met een ‘ach, het was een uitverkoopje.’ ‘Wat kan jij goed piano spelen!’ levert een ongemakkelijke en blozende pianist op.
We zijn niet gewend om elkaar regelmatig complimenten te geven – of ze makkelijk te ontvangen zonder deze zelf weer af te zwakken. Blijkbaar is directe communicatie niet voor iedereen even makkelijk toe te passen of te accepteren. Dus is mijn vraag: hoe duidelijk durf jij eigenlijk te zijn?
Hoe duidelijk bespreken we onze verwachtingen?
Als manager is het toch bijzonder handig als je helder bent in de communicatie en heel duidelijk de koers kunt wijzen.
Wat verwacht je nu eigenlijk van jouw team? Hoe duidelijk ben je, zijn jouw verwachtingen concreet en vooral eenduidig?
Het zou jammer zijn als de gestelde doelstelling door elk teamlid net iets anders geïnterpreteerd kan worden.
En mochten de doelstellingen wel duidelijk zijn, dan blijven de borging en de opvolging hiervan een belangrijk aandachtspunt.
Hard op inhoud, zacht op de relatie
Concreet zijn wordt soms geassocieerd met hard zijn, gevoelloos en té direct. Ik ben er van overtuigd dat iedereen het verdient om in alle openheid en met groot respect benaderd te worden. Juist door transparant te zijn in je bedoelingen en concreet te benoemen wat je verwacht, ziet of voelt, kan je daar een grote bijdrage aan leveren.
Mijn motto is: wees hard op inhoud (lees: duidelijk!) en zacht op de relatie. Niet om de hete brei heendraaien, maar aankaarten wat nodig is. Daar is lef voor nodig en vooral de overtuiging dat je handelt met de beste bedoeling. Respect en openheid in de benadering.
En als je nog niet overtuigd bent, denk dan maar aan het oude gezegde: zachte heelmeesters maken stinkende wonden!
Toe aan next level leiderschap?
In onze leiderschapsprogramma’s richten we ons niet alleen op jouw talent. We kijken vooral naar jouw vermogen om het beste in anderen naar boven te halen. Je ontdekt hoe je talent herkent én hoe je die kracht van anderen op de juiste manier inzet. Met die positieve benadering verhoog je de mate van betrokkenheid. En daarmee de bereidheid van medewerkers om bij te dragen aan het organisatiesucces.
Benieuwd waarom anderen voor onze leiderschapsprogramma’s kiezen?