Als leidinggevende in het bedrijfsleven ontkom je niet aan coaching. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het onderwijs. Toch kan er in het coachen veel misgaan. Wees alert en maak niet dezelfde veelvoorkomende fouten als deze 7 horror-coaches. Maar eerst…
Wat is coaching eigenlijk?
Coach is geen beschermd beroep. Iedereen mag zich coach noemen. Er zijn dan ook vele definities van coaching. Deze definitie van het NOBCO (Nederlandse orde van Beroepscoaches) spreekt mij wel aan:
Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:
- Bewustwording en persoonlijke groei.
- Het vergroten van zelfvertrouwen.
- Het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden.
Tijd om kennis te maken met onze horror-coaches die symbool staan voor veelgemaakte fouten in coachtrajecten.
1. De “Pipi-Langkous”-coach
De uitspraak “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan” is perfect om jezelf uit te dagen dingen te proberen. Bij coachen heb je echter ook met andere mensen te maken. Het kan zelfs schadelijk zijn te gaan coachen op gevoel, zonder enige kennis van coachmethodieken of coachopleidingen. Niet doen dus!
Doen: Het feit dat je geen aantoonbare vakkennis hoeft te hebben om je coach te noemen, wil niet zeggen dat dit een verstandige keuze is. Als je mensen écht verder wilt helpen, investeer dan in opleidingen en blijf je ontwikkelen.
2. De “Ik Vul Het Wel Even Voor Je In”-coach
Wat mij betreft de grootste valkuil bij coachen. En het verbaast me dat zelfs professionals – ondanks hun training – zich hier nog regelmatig schuldig aan maken. Ik heb het dan over: makkelijk zaken invullen voor de ander en aannames doen tijdens het coachingstraject. Ook een dikke don’t.
Doen: Wees neutraal, blijf nieuwsgierig en vul nooit in! Een goede coach heeft zelfinzicht, wilskracht en heldere persoonlijke waarden. De coach is zich volledig bewust van zijn eigen gedrag en het effect hiervan op andere mensen.
3. De “Zo Doe Je Dat”-coach
Hoewel coaching in het onderwijs belangrijk is, is coachen duidelijk iets anders dan onderwijzen. Een coach reikt géén suggesties aan en vertelt zeker niet wat je moet doen.
Overigens kom ik regelmatig de aanname tegen dat jongeren in verband met hun breinontwikkeling niet kunnen reflecteren. Dat zie ik anders; reflecteren is zeker te leren, ook aan jongeren.
Doen: Laat je coachees zelf ontdekken en ervaren wat voor hen werkt.
4. De “Reddertjes”-coach
Je herkent deze gelukkig van een afstand aan de aap op de schouder. Jij hoeft niets op te lossen. Jij bent niet verantwoordelijk voor het welbevinden van je coachee. En je hoeft écht niemand te redden.
Doen: Iedereen heeft recht op zijn eigen worsteling. Want zonder crisis geen transformatie. Coaching gaat er juist over dat de ander zich verantwoordelijk voelt voor de eigen ontwikkeling. De coach begeleidt dit proces.
5. De “Volgens Mij Ben Ik Carl Gustav Jung”-coach
Natuurlijk zijn er raakvlakken tussen een psycholoog en een coach. Zo werken ze beiden met duidelijke overeenkomsten en vaak één op één. Er is ruimte voor persoonlijke aandacht en het doel is het veranderen van gedrag. En dan stopt de overeenkomst wel.
Doen: Richt je alleen op waarneembaar gedrag en handelingen in het werkveld en geef hierop feedback. Ga niet de psycholoog of hulpverlener uithangen, daarvoor heb je de juiste kwalificaties nodig.
6. De “We Zien Wel Waar We Uitkomen”-coach
Coachen is niet iets dat je zomaar start op basis van een hulpvraag. Er is ook een helder doel nodig. Want zonder doel geen richting!
Doen: Besteed aandacht aan het doel van de coaching. Stimuleren lukt alleen als er een helder doel verwoord is. Als professional ondersteun je de coachee bij het definiëren van een doel van het coachtraject. Want een doel met te weinig uitdaging zorgt ervoor dat de motivatie snel afneemt. Heeft het doel echter teveel uitdaging dan kan er stress en faalangst ontstaan.
7. De “Dit Kan Stukken Beter”-coach
Huh, hoor ik je denken. Hoezo is dit nu een horror-coach? Coachen draait toch om ontwikkeling? Nou en of, toch heb ik twee kanttekeningen die deze coach stukken beter maken.
Doen: Een valkuil is dat de medewerkers die goed presteren worden overgeslagen. In mijn optiek is er altijd ruimte voor groei. Dus sla geen mensen over uit je team en biedt iedereen voldoende talent- en loopbaanontwikkeling. Dé manier om goede mensen aan je te binden.
De tweede kanttekening is dat het natuurlijk werkt om je te richten op onontwikkelde gebieden of die zaken die beter kunnen. Toch zul je zien, dat als je focust op drijfveren, persoonlijke voorkeursstijlen en talenten er zoveel meer groei mogelijk is!
Coachingsvaardigheden voor Professionals
Ben jij een potentiële coach, leidinggevende of mentor? En wil jij beslist geen horror-coach zijn? Dan is het complete programma Coachingsvaardigheden voor Professionals uitermate geschikt om, naast je vakinhoudelijke expertise, je coachingsvaardigheden te professionaliseren. Op 5 november bieden we dit programma aan op basis van open inschrijving. Let op: er zijn maximaal acht plaatsen beschikbaar. Informeer gerust naar onze incompany-mogelijkheden.